Beredskabsplaner

Her kan du læse mere om kommunes og skolens beredskabsplaner

Beredskabsplaner gældende for Holbæk 10. klassecenter

Holbæk Kommune har en beredskabsplan, som har til formål at sikre en god håndtering af krisesituationer og opretholdelse af driften.

Her på siden kan du se beredskabsplaner for Holbæk 10. klassecenter. 

LINK TIL HOLBÆK KOMMUNES BEREDSKABSPLANER

Indsatsplan i tilfælde af alvorlige ulykker

 

 

  Situation 

 

 

 

  En eller flere elever eller voksne er kommet alvorligt til skade, mens de er i skole. 

 

 

  Alarmering 

 

 

  Alarmen kan komme fra ansatte, elever eller udefrakommende.  

  • Alarmér akut hjælp 112.
     
  • Skoleleder alarmeres via telefon eller mail. 

  • Konstitueret Skoleleder Ulla Sognstrup Larsen tlf. nr. 72 36 32 51, email:
    ulsla@holb.dk  

  • Skoleleder vurdere om den centrale krisestab skal alarmeres. 

 

 

  Opgaver  

 

 

 

  At stoppe ulykken, hjælp tilskadekomne og tag hånd om eventuelle vidner til ulykken. 

 

  Handling

 

 Straks: 

  • Stop ulykken og hjælp tilskadekomne. 
     
  • Fordel de akutte opgaver imellem jer: 

     - Sørg for at samle andre elever og lærere i sikkerhed. 

     - Tilkald den nødvendige hjælp indtil beredskabet kommer og tager over. 

     - Aftal hvem der tager imod beredskabet. 

 

  Umiddelbart efter/resten af dagen: 

  • Giv/sørg for psykisk førstehjælp til tilskadekomne, vidner, pårørende og andre involverede.  
  • Sørg for den/de kriseramte får fortsat hjælp og ikke er alene.  
  • Vurder behovet for fortsat krisehjælp og kontakt til PPR.  
  • Informer relevante pårørende, ansatte, evt. presse.  
  • Tag stilling til information af øvrige forældre. 

 
  SÅDAN YDER DU KOLLEGIAL PSYKISK FØRSTEHJÆLP HVIS DER ER SKET EN ALVORLIG ULYKKE: 

 

  • Lad ikke den berørte kollega være alene. 
  • Skab ro og tryghed omkring ham/hende. 
     
  • Lyt – lad din kollega fortælle (gerne igen og igen), hvad der er sket.   
  • Undgå at kritisere din kollegas handlinger. 
  • Hjælpe evt. med at kontakte familie og pårørende. 
  • Følg evt. kollegaen hjem. 
  • Skoleleder sørger for at han/hun ikke er alene det første døgn. 

 

  Opfølgning  

  • Anmeld eventuelt ulykken til arbejdstilsynet.  
  • Inddrag den lokale krisestab.  
  • Følg op på de kriseramte og andre involverede.  

 

   Ledelse og organisation  

 

 

  Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og kontaktinformationer.
  Se ’Delplan for Læring og Trivsel’ for uddybelse af rollerne.
 

 

  • Medarbejdere på stedet gennemfører den første akutte indsats. 
  • Den stedlige leder ’leder’ indsatsen, evt. indtil Læring og Trivsels centrale krisestab tager over.  
  • Den stedlige leder har ansvaret for kommunikation og opfølgning.  

 

 

  Bemanding og udstyr 

 

 

 
  Adgang til førstehjælpskasse og hjertestarter. 

  OBS! (Hjertestarter hænger på Kulturskolens bygning i skolegården) 

  Se oversigt over hjertestartere på www.hjertestarter.dk 

  Hent hjertestarter-appen Trygfonden Hjertestart til din mobil og få et hurtigt overblik over nærmeste hjerte-starter. 

 

 

  Kommunikation 

 

 

  • Skoleleder Ulla Sognstrup Larsen, informerer chef for Læring og Trivsel, Karina Møller, snarest muligt samme dag.  
  • Eventuel pressehenvendelse håndteres af chef for Læring og Trivsel, Karina Møller, i samarbejde med kommunikationsafdelingen. 

 

 

 

  Kontaktoplysninger 

 

 

 

  • Alarmcentralen 112 
  • Konstitueret Skoleleder Ulla Sognstrup Larsen, tlf. nr. 72 36 32 51, mail:ulsla@holb.dk  
  • Chef for Læring og Trivsel, Karina Møller, tlf. nr. 72 36 20 62, mail: kmoll@holb.dk 
  • Leder af Politik og Administration, Lasse Sømmergaard, tlf. Nr. 72 36 36 73, mail: lasso@holb.dk 

 

 

  Øvrigt 

 

  • Lad ikke involverede elever/medarbejdere være alene. 
  • Skab ro og tryghed omkring elever/medarbejdere. 
  • Lyt til de involverede elever/medarbejdere og lad dem fortælle (gerne igen og igen), hvad der er sket. 
  • Undgå at kritisere de involverede elevers/medarbejderes handlinger. 
  • Hjælp evt. med at kontakte familie og pårørende.  
  • Følg evt. de involverede elever/medarbejdere hjem. 
  • Sørg for, at involverede medarbejdere ikke er alene det første døgn. 

 

Indsatsplan i tilfælde af alvorlige ulykker

 

Situation 

 

 

 
En eller flere elever forsvinder fra- eller forlader en skolen. Det kan både være på selve matriklen eller i forbindelse med ture, lejrskoler, ekskursioner mm. 

 

Alarmering 

 

 

 

Alarmering kan komme fra andre elever, ansatte eller øvrige personer, som har observeret en elev, der vækker bekymring, idet elevens færdes på egen hånd 

Den, der modtager beskeden om en bortkommet elev, alarmerer skoleleder.  

  • Konstitueret Skoleleder Ulla Sognstrup Larsen
    tlf. nr. 72 36 32 51, email:ulsla@holb.dk 
     

Skoleleder: 

  • vurderer behovet for yderligere alarmering afhængigt af hvor længe eleven/eleverne har været væk, elevens alder samt omgivelserne hvor eleven/eleverne er bortkommet. 
     
  • varetager alarmeringen af forældre. 
     
  • vurderer behovet for og kontakter evt. den centrale krisestab.  

 

Opgaver  

 

 

  • Led efter eleven.
  • Den pågældende lærer som har eleven i tidsrummet, skal kontakte forældrene 
  • Ring evt. 112 – afhængigt af tid/varighed, alder osv.  
     
  • Skoleleder vurderer, hvad der yderligere er behov for, hvis ikke alarmering af myndighederne finder sted.
     

Udskoling 
 

Dette er ikke umiddelbart en akut situation, men elevens alder og funktionsniveau skal selvfølgelig tages i betragtning. Har eleven været væk i over 2 timer og der ikke kan skabes kontakt til eleven, bliver situationen akut. Brug evt. en kammerat til at komme i kontakt med eleven via mobiltelefon, sociale medier eller lign. 

 

 

Handlinger 

 

 

 

 

Straks  

  • Led efter eleven. Vurder behovet for evt. at omfordele nogle ressourcer, så der både kan ledes efter den bortkomne elev såvel som tages hånd om de øvrige elever. 
  • Tilkald nødvendig hjælp – fx fra kollegaer eller 112. 
  • Afhængigt af alder vurderes det, hvordan øvrige elever kan indgå i at finde ud af, hvor eleven opholder sig. 
  • Skab tryghed for eleven, når denne er fundet, samt for den øvrige elevgruppe.  

 

Umiddelbart efter/ resten af dagen   

  • Informer relevante pårørende, ansatte, presse osv. 
  • Informer relevante kammerater etc. 

 

Opfølgning  

Uddrag og overdrag umiddelbar læring af situationen. 

Sørg for tryghed i den øvrige forældregruppe og elevgruppe – afhængigt af, hvad der er sket.  

 

 

Ledelse og organisation  

 

 

 

Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og kontaktinformation.
Se ’Delplan for Læring og Trivsel’ for uddybelse af rollerne.
 

 

  • Medarbejdere på stedet gennemfører den første akutte indsats. 
     
  • Skoleleder fungerer som kriseleder, evt. indtil Læring og Trivsels centrale krisestab tager over.  
     
  • Skolelederen har ansvaret for kommunikation og opfølgning.  
   

 

Kommunikation 

 

 

 

  • Konstituereret skoleleder, Ulla Sognstrup Larsen informerer chef for Læring og Trivsel, Karina Møller, snarest muligt samme dag.  
     
  • Chef for Læring og Trivsel, Karina Møller, håndterer evt. presse-henvendelse i samarbejde med kommunikations-afdelingen. 

 

Kontaktoplysninger 

 

 

 

  • Alarmcentralen 112.  
     
  • Konstitueret Skoleleder Ulla Sognstrup Larsen tlf. nr. 72 36 32 51, email: ulsla@holb.dk 
     
  • Chef for Læring og Trivsel, Karina Møller, tlf. nr. 72 36 20 62, email: kmoll@holb.dk 
     
  • Leder af Politik og Administration, Lasse Sømmergaard, tlf. Nr. 72 36 36 73, email: lasso@holb.dk 

 

 

Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter 

 

 Vurder om der evt. er behov for krisehjælp 

Indsatsplan i tilfælde af brand på skolen

 

Situation 

 

 

 

Der er opstået brand på skolen.  

 

 

Alarmering 

 

 

Den person der opdager branden, aktiverer nærmeste brandalarm. 

Brandalarmer findes overalt på skolen.  

 

Når brandalarmen lyder:  
 

  • De steder hvor elever og medarbejdere opholder sig forlades stille og roligt - via nærmeste angivne flugtveje hvis indendørs.  
     
  • Alle bevæger sig mod de udendørs samlingssteder, som er aftalt på matriklen.
     
  • Den aktuelle lærer samler sine elever og skaber overblik over elevantal.
     
  • Husk at medbringe elevlister/PC med overblik over eleverne.  
     
  • Der ringes 112.

 

Ved opkald til 112 skal du oplyse: 

  • Skolens adresse: Holbæk 10. klassecenter, Gl. Ringstedvej 32, 4300 Holbæk. 
  • hvor på matriklen det brænder. 
  • hvad der brænder. 
  • om der er tilskadekomne. 
  • hvem du er, og hvor du ringer fra. 
  • møde ved brandcentral. (Brandvæsnet ved hvor det er.)

Efter opkald til 112 skal du altid: 

  • sørge for, at der bliver taget imod hjælpen på det aftalte mødested. 
  • alarmere din ledelse. 

  • Konstitueret skoleleder, Ulla Sognstrup Larsen, tlf. 72 36 32 51, email: ulsla@holb.dk 

Ledelsen sørger for at supportere og lede brandvæsnet i den rigtige retning. 

 

 

Opgaver  

 

 

 

Ved mindre brand: Sluk med nærmeste brandslukker, brandtæppe e.l. 

Ved større brand: Lokal brand- og evakueringsplan iværksættes. 

 

 

Handling 

 

 

 

 

Straks

 

Ved mindre brand: Sluk med nærmeste brandslukker, brandtæppe e.l. 

 

Ved større brand: Lokal brand- og evakueringsplan iværksættes.  

  • Den/de medarbejdere der er vidner til branden, informerer den stedlige leder, som aktiverer krisestaben.  
     
  • Ledelsen informerer brandvæsnet om status på evakueringen. 
     
  • Den/de medarbejdere der er sammen med eleverne/har ansvaret for eleverne, sørger for at alle kommer med ud, og at alle går mod det aftalte samlingssted. (jf. lokal indsatsplan).
     
  • PC/Ipad, elevlister e.l. registrering af eleverne medbringes, så eleverne kan tælles på samlingsstedet.  
     
  • Skolelederen informeres om, når alle personer er evakueret. 

 

Handlinger umiddelbart efter hændelsen: 

  • Ledelsen/krisestaben sørger for, at der ydes kollegial psykisk førstehjælp til de berørte personer, der har brug for det. 
     
  • De kriseramte skal tilbydes fortsat psykologisk krisehjælp efter behov. Holbæk kommunes HR-afdeling kan kontaktes ved behov for psykologhjælp. Psykologerne kan kontaktes på email: psykolog@holb.dk. 
     
  • Ved akut krise udenfor normal arbejdstid kan Falck Healthcare kontaktes direkte på tlf. 70 10 20 12. 
     
  • Ledelsen vurderer behovet for kontakt til PPR (PPR tilbyder hjælp i form af rådgivning, vejledning og sparring til ledelse og medarbejdere ved voldsomme hændelser/ulykker, hvor elever er direkte eller indirekte involveret). 
     
  • Relevante parter informeres om hændelsen (forældre, pårørende, medarbejdere og andre). 

 

Opfølgning: 

Ledelsen følger op på de kriseramte, og de personer der fortsat modtager krisehjælp. 

 

Ledelse og organisation  

 

 

 

Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og disses kontaktinformationer. Se "Delplan for Læring og Trivsel" for uddybelse af rollerne. 

 

  • Den/de medarbejdere der opdager branden og er nærmest skadestedet, gennemfører den første akutte indsats. 
  • Den stedlige leder ’leder’ indsatsen, evt. indtil Læring & Trivsels centrale krisestab tager over.  
  • Den stedlige leder har ansvaret for kommunikation og opfølgning.  

 

 

Bemanding og udstyr 

 

 

 

  • Brandmateriel: pulverslukker og/eller brandtæppe. 
  • Førstehjælpskasse og hjertestarter (jf. lokal indsatsplan for placering af ovenstående). Hjertestarter er tilgængelig på Kulturskolens bygning.

 

Se oversigt over hjertestartere på www.hjertestarter.dk 

 

Hent hjertestarter-appen Trygfonden Hjertestart til din mobil og få et hurtigt overblik over nærmeste hjertestarter. 

 

 

Kommunikation 

 

 

 

  • Skoleleder Ulla Sognstrup Larsen, informerer kriseleder i Læring og Trivsels centrale krisestab - Chef for Læring og Trivsel, Karina Møller - snarest muligt samme dag. Hun vurderer om Læring og Trivsels centrale krisestab skal aktiveres. 
  • Ledelsen kontakter TRIO/AMR. 
  • Eventuel pressehenvendelse håndteres af chef for Læring og Trivsel i samarbejde med kommunikationsafdelingen. 


    Information sker så vidt muligt, efter aftale med de pårørende.  

 

Kontaktoplysninger 

 

 

 

  • Alarmcentralen 112 
      
  • Konstitueret skoleleder, Ulla Sognstrup Larsen, tlf. 72 36 32 51, email: ulsla@holb.dk
     
  • Chef for Læring og Trivsel, Karina Møller , tlf. 72 36 20 62, email: kmoll@holb.dk
     
  • Leder af Politik og Administration, Lasse Sømmergaard, tlf. 72 36 36 73, email: lasso@holb.dk 
     
  • PPR: Inden for almindelig åbningstid kontaktes enten Børneindsatsens Fælles Indgang, tlf. 72 36 63 30, leder af PPR, tlf. 72 36 71 96, eller den lokale psykolog (se matrikelkort). Uden for åbningstid lægges besked på telefon og email til boerneindsatsen@holb.dk, som vil vende tilbage hurtigst muligt. 
  • Ved akut krise udenfor normal arbejdstid kan Falck Healthcare kontaktes direkte på tlf. 70 10 20 12. 
  • Kommunens presse-/kommunikationsenhed: presse@holb.dk /ansvarlig leder, Karen Breiner Nielsen, tlf. 72 36 58 85, email: kabrn@holb.dk 

 

 

Øvrigt 

 

Sådan yder du kollegial førstehjælp: 

  • Lad ikke den berørte kollega være alene. 
  • Skab ro og tryghed omkring ham/hende. 
  • Lyt og lad din kollega fortælle (gerne igen og igen), hvad der er sket. 
  • Undgå at kritisere din kollegas handlinger. 
  • Hjælp evt. med at kontakte familie og pårørende. 
  • Følg evt. kollegaen hjem. 
  • Sørg for, at han/hun ikke er alene det første døgn. 

 

Link til kommunens hjemmeside om, hvilken bistand PPR yder: 

Ulykker og voldsomme hændelser – bistand fra PPR 

Indsatsplan ved længerevarende IT-nedbrud

 

 

Situation 

 

I tilfælde af et længerevarende IT-nedbrud følger alle enheder indenfor LAER disse overordnede retningslinjer, tilpasses den enkelte enhed efter behov.  

Ved IT-nedbrud forstås en situation, hvor kritiske systemer såsom Aula, Tabulex/TEA elevadministration og personale, e-protokol, er utilgængelige i en længere periode, f.eks. pga. manglende forbindelse til internettet. Det er ikke muligt at tilgå eller udskrive vigtige oplysninger, såsom elektronisk dokumentation, elevlister, kontaktoplysninger (fx på forældre), oplysninger om medicinering o.l. 

 

Eksempler på oplysninger der skal være tilgængelige i tilfælde af et længerevarende IT-nedbrud: 

 

  • ’Ind- og udtjekning’/overblik over tilstedeværende antal elever, som den kommunale enhed er ansvarlig for - særligt vigtigt i tilfælde af akut opståede situationer (f.eks. brand). 
     
  • Kontaktoplysninger på forældre og nærmeste pårørende (hvordan kontaktes de f.eks. i akutte tilfælde?). 
     
  • Oplysninger om medicin/medicinering i de tilfælde, hvor der er aftaler om dette. 

 

Metoder til sikring af adgang til vigtige data: 

 

  • Fysiske udskrifter der gemmes bag "dobbelt lås" og opdateres med jævne mellemrum. 

 

 

Alarmering 

 

 

 

Konstaterer medarbejderne et IT-nedbrud, tages der kontakt til skoleleder, Ulla Sognstrup Larsen.

Ulla Sognstrup Larsen kontakter andre skoler i kommunen for at få et overblik over omfanget af nedbruddet. 

Er det et enkelt IT-system, der ikke fungerer, kontaktes den pågældende leverandør. 
 
Ulla Sognstrup kontakter kommunens IT-afdeling telefonisk ved længerevarende IT-nedbrud; dels for at orientere om problemet, og for at finde ud af, hvor udbredt/alvorligt problemet er, og om det kan afhjælpes centralt fra. 

Ved behov for akut, kritisk IT-hjælp og/eller orientering af kommunens IT-afdeling i tilfælde af nedbrud ringes på 72 36 43 77 eller der skrives til isikkerhed@holb.dk 
 

IT-vagten/vagttelefonen kan kontaktes ved nedbrud på kritiske IT-systemer udenfor normal arbejdstid på 72 36 12 34. 

It-vagten/vagttelefonen omfatter udelukkende kritisk IT f.eks. fejl eller nedbrud på: 

  • fiberforbindelser  
  • telefoniplatform 
  • netværk  
  • Office365 (generelt). 

 

 

Opgaver  

 

 

 

  • Forsøg at afdække årsager til og omfanget af problemet. 
  • Skab overblik over, hvor backup-information kan hentes. 
  • Prioriter ressourcerne så de kritiske funktioner kan varetages [opretholdelse af sikkerhed og tryghed for eleverne – også i krisesituationer]. 
  • Elever med særlige behov skal sikres – fx ift. vigtig medicin. 

 

 

Handling 

 

 

 

 

Enheder bør overveje følgende:  

   

  • Hvordan tilgås /indhentes nødvendige oplysninger om elever når/hvis kritiske systemer er ’nede’?   
     
  • Overblik over elever – hvordan? 
     
  • Adgang til kontaktoplysninger og anden vigtig information om elever og forældre – hvordan? 
     
  • Medicinhåndtering – hvordan sikres adgangen til disse oplysninger?   

 

 

Ledelse og organisation  

 

 

 

Alle enheder/arbejdspladser udpeger en lokal krisestab.  

Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og kontaktinformation. Se ’Delplan for Læring og Trivsel’ for uddybelse af rollerne.   

Ulla Sognstrup Larsen koordinerer indsatsen - evt. i samarbejde med kommunens IT-afdeling. 

Ulla Sognstrup sørger for at holde medarbejderne orienteret. 

  • Konstitueret skoleleder, Ulla Sognstrup Larsen, tlf. 72 36 32 51. 

 

I tilfælde af længerevarende IT-nedbrud der berører hele eller større dele af kommunen:  

  • Skoleleder, Ulla Sognstrup Larsen informerer chef for Læring og Trivsel, Karina Møller, som vurderer om Læring og Trivsels centrale krisestab skal aktiveres.  

 

Bemanding og udstyr 

 

 

Den stedlige leder vurderer behovet for ekstra bemanding, - fx ved behov for udførelse af flere ’manuelle’ opgaver grundet manglende adgang til fagsystemer e.l.  

 

 

Kommunikation 

 

 

 

Se afsnit om ’Alarmering’ 

 

Skoleleder Ulla Sognstrup Larsen: 

  • varetager formidlingen af information til medarbejdere og forældre.  
  • varetager efter behov information og kommunikation til/med systemleverandører, kommunens IT-afdeling og den centrale krisestab. 

 

Ved nedbrud der berører hele/større dele af kommunen sørger den centrale krisestab for orientering af relevante samarbejdspartnere (at elektronisk information ikke kan sendes og modtages). 

 

 

Kontaktoplysninger 

 

 

 

  • Konstitueret skoleleder, Ulla Sognstrup Larsen, tlf. 72 36 32 51. 
     
  • Kommunens IT-afdeling: 72 36 43 77, isikkerhed@holb.dk. Udenfor alm. arbejdstid:  
    72 36 12 34. 
     
  • Chef for Læring og Trivsel, Karina Møller: 72 36 3619, kmoll@holb.dk 
     
  • Alternativt leder af Politik og Administration, Lasse Sømmergaard, tlf. 72 36 36 73, email: lasso@holb.dk 

 

Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter 

 

 

Med henblik på GDPR opbevares personfølsomme oplysninger i fysiske udskrifter, harddiske, USB-sticks osv. efter dobbeltlås-princippet (et aflåst skab i et aflåst rum). 

 

 

Indsatsplan i tilfælde af alvorlig smitsom sygdom

 

 

Situation 

 

 

 

En eller flere elever eller ansatte udviser symptomer på en alvorlig, smitsom sygdom. Der er risiko for, at elever og medarbejdere kan blive smittet af alvorlig sygdom i skolen, skolen eller anden arbejdsplads i Læring og Trivsel. 

 

Liste over smitsomme sygdomme, herunder anmeldelsespligtige:  

Anmeldelsespligtige smitsomme sygdomme

Sundhedsstyrelsens publikation: 

Smitsomme sygdomme hos børn og unge 

 

 

Alarmering 

 

 

 

Hvor kommer alarmen fra? 

  • Hvis der konstateres smitte på skolen, alarmeres der via eleven eller en medarbejder 
  • Hvis der konstateres smitte i hjemmet, alarmeres der via den smittede medarbejder, forældre til den smittede elev, praktiserende læge eller Styrelsen for Patientsikkerhed.  

 

  • Drejer det sig om en anmeldelsespligtig smitsom sygdom, anmelder den læge der har diagnosticeret sygdommen den til Styrelsen for Patientsikkerhed – som alarmerer skolen. 

 

Hvem skal alarmeres? 

I tilfælde af anmeldelsespligtig smitsom sygdom:  

  • Styrelsen for Patientsikkerhed beslutter hvilken indsats der skal iværksættes, hvilken personkreds der skal informeres samt indholdet af denne information.  
     
  • Skoleleder Ulla Sognstrup Larsen, har ansvaret for formidlingen af denne information. 

 

I andre tilfælde af alvorlig smitsom sygdom alarmeres skoleleder, Ulla Sognstrup Larsen.  
 

  • Konstitueret skoleleder, Ulla Sognstrup Larsen, tlf. 72 36 32 51, email: ulsla@holb.dk 
  • Sundhedsplejen informeres via telefon eller email og vejleder om den videre færd. 
  • Chef for Læring og Trivsel, Karina Møller, informeres via telefon, hvis sundhedsplejen vurderer det nødvendigt.  
  • Sundhedsplejen informerer Styrelsen for Patientsikkerhed, hvis det vurderes nødvendigt.  
  • Chef for Læring og Trivsel kommunens centrale kriseskab skal alarmeres.  

 

 

Opgaver  

 

 

 

  • Tage vare på alle elever og begrænse risiko for smitte jf. Styrelsen for Patientsikkerheds instrukser.  
  • Informere om smittefare, og hvordan man skal forholde sig. 

 

 

Handling 

 

 

 

  • Skoleleder hjemsender den smittede elev/medarbejder. 
  • Skoleleder informerer alle i risikogruppen, og forældre informeres via telefon om smittefaren, og om hvordan de skal forholde sig.. 
  • Skoleleder orienterer hurtigst muligt samt løbende alle forældre om status via Aula. 

 

 

Ledelse og organisation  

 

 

  

Krisestaben består af navngivne personer og disses kontaktinformationer. Se ’Delplan for Læring og Trivsel’ for uddybelse af rollerne.  

 

Skoleleder fungerer som kriseleder og organisere indsatsen. 

Kriselederen er ansvarlig for at de øvrige roller i den lokale krisestab besættes samt for at orientere chef for Læring og Trivsel, Karina Møller på telefon eller email.  

 

 

Bemanding og udstyr 

 

 

 
Adgang til førstehjælpskasse og evt. Hjertestarter. 
 

Se oversigt over hjertestartere på www.hjertestarter.dk. 
 

Hent evt. hjertestarter-appen "Trygfonden Hjertestart" til din mobil og få et hurtigt overblik over, hvor du kan finde den nærmeste hjertestarter. 

 

 

Kommunikation 

 

 

 

  • Kriselederen Informerer egen nærmeste leder og sørger for, at de berørte børn og forældre orienteres via telefon. 
  • Den ansvarlige for involverede personer Udarbejder, i samarbejde med sundhedsplejen og den kommunikationsansvarlige, information til medarbejdere og forældre, som ikke er i risikogruppen. 
  • Den ansvarlige for log og dokumentation udarbejder notat, som beskriver forløbet og sender det til kriselederen. 
  • Den ansvarlige for kommunikation, Chef for Læring og Trivsel, Karina Møller, håndterer presse, web og intranet samt anden formidling til involverede. 

 

 

Kontaktoplysninger 

 

 

 

  • Konstitueret skoleleder, Ulla Sognstrup Larsen, tlf. 72 36 32 51, mail: ulsla@holb.dk 
  • Chef for Læring og Trivsel, Karina Møller, tlf. 72 36 20 62, email: kmoll@holb.dk 
  • Leder af Politik og Administration, Lasse Sømmergaard, tlf. 72 36 36 73, email: lasso@holb.dk 
  • Koordinerende sundhedsplejerske, Ann-Sofie Rasmussen, tlf. 72 36 37 62, email: annsr@holb.dk 

 

 

Øvrigt

 

 

Vær opmærksom på evt. behov for ekstra rengøring af lokaler – efter vurdering af Sundhedsplejen eller Styrelsen for Patientsikkerhed.  

 

Indsatsplan i tilfælde af vold og trusler mod medarbejdere

 

Situation 

 

 

 

En medarbejder er blevet udsat for vold/overgreb eller trusler om vold.  

 

Definition på vold/overgreb: 
  

Vold/overgreb er en påtvungen krænkelse eller overskridende handling.   

Vold/overgreb kan være af både fysisk og/eller psykisk karakter:  

 

  • Fysisk i form af et korporligt overfald, slag, spark, bid, spyt, kasten med ting, at blive tilbageholdt. 

 

  • Psykisk i form af verbale ’overfald’, verbale/skriftlige trusler, mobning. 

 

 

Alarmering 

 

 

 

  • Ved behov for akut lægehjælp ringes 112.  

 

Ved opkald til 112 skal du oplyse: 

  • Hvor du skal bruge hjælpen (præcis adresse/bygning/etage, by/postnummer). 
  • Hvad der er sket. 
  • Hvor mange der har brug for hjælp. 
  • Hvorfra du ringer. 
  • Hvem du er. 

Efter opkald til 112 skal du altid: 

  • Tage imod hjælpen på det aftalte mødested. 
  • Informere ledelsen/skoleleder 
     
  • Skoleleder, Ulla Sognstrup Larsen, på tlf. 72 36 32 51, tager stilling til om den centrale krisestab skal aktiveres.  

 

Ulla Sognstrup Larsen tager imod, guider og supporterer hjælpen (112). 

 

 

Opgaver  

 

 

 

  • Stop volden/overgrebet. Det gælder akut opstået såvel som handlinger begået over tid.  
  • Sørg for hjælp til den, der har været udsat for akut opstået vold. Vurder behovet for lægehjælp/112.  
     
  • Sørg for psykisk førstehjælp* umiddelbart efter episoden – for den voldsramte såvel som for de børn og voksne, der har overværet episoden. 
     
  • Tal med/berolige øvrige elever og medarbejdere som er bekendte med hændelsen, men ikke har overværet den.  
     
  • Tag kontakt til hjemmet/forældrene.  
     
  • At vurdere/beslutte om der er grundlag for politianmeldelse. 

 

 

 

Handling 

 

 

 

 

 

Straks:

 

  • Få stoppet volden/overgrebet og hjælp den voldsramte. Vurder behovet for akut hjælp (ring 112). 
     
  • Tilkald - hvis nødvendigt og muligt - hjælp og assistance, fx fra kolleger.
     
  • Er der elever til stede, så sørg for at skærme og samle dem i sikkerhed.  
  • Giv/sørg for kollegial psykisk førstehjælp til den voldsramte, vidner, og andre involverede. (Se afsnit nederst) 

 

 

Umiddelbart efter hændelsen: 

 

  • Skoleleder informeres 
  • Skoleleder, Ulla Sognstrup Larsen, sørger for at den/de kriseramte får fortsat hjælp.  
  • Holbæk kommunes HR-afdeling kan kontaktes ved behov for psykologhjælp.  
    Psykologerne kan kontaktes på email: psykolog@holb.dk.  
  • Skoleleder, Ulla Sognstrup Larsen, tlf. 72 36 32 51,  tager stilling til om den centrale krisestab skal aktiveres. 
  • Skoleleder informerer andre relevante parter f.eks. medarbejdere og elever, AMR/TRIO.   
  • Er volden eller trusler om vold begået af en elev i skolen, kontaktes hjemmet af skoleleder og skolen beslutter hvad der skal ske (evt. hjemsendelse). 
  • Skoleleder beslutter, om der er grundlag for politianmeldelse. 

 

Opfølgning: 

  

  • Ulykken anmeldes af AMR til arbejdstilsynet (arbejdsskade-anmeldelse).  
  • Skoleleder følger op på den volds-/kriseramte og andre involverede parter.  
  • Skoleleder vurderer behovet for fortsat krisehjælp. 

 

 

Ledelse og organisation  

 

 

 

Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og disses kontaktinformationer. Se ’Delplan for Læring og Trivsel’ for uddybelse af rollerne.  

 

  • Medarbejdere på stedet gennemfører den første akutte indsats. 
  • Skoleleder, Ulla Sognstrup Larsen, fungerer som kriseleder, evt. indtil Læring & Trivsels centrale krisestab tager over.  
  • Skoleleder har ansvar for kommunikation og opfølgning.  
  • Eventuel pressehenvendelse håndteres af Chef for Læring og Trivsel i samarbejde med kommunikationsafdelingen. 

 

 

Bemanding og udstyr 

 

 

I akutte tilfælde: 

  
Benyt førstehjælpskasse og evt. hjertestarter - se oversigt over hjertestartere på www.hjertestarter.dk 

Hent hjertestarter-appen “Trygfonden Hjertestart” til din mobiltelefon og få et hurtigt overblik over nærmeste hjertestarter. 

Anvender dit arbejdssted ambulancebreve benyttes disse. Et ambulancebrev indeholder oplysninger om hvilke nærmeste kollegaer den voldsramte ønsker skal hjælpe, samt hvilke personer der kan yde omsorg i hjemmet. 

 

Kommunikation 

 

 

 

  • Skoleleder kontakter TRIO/AMR.  
  • Skoleleder informerer chef for Læring og Trivsel, Karina Møller (alternativt leder af Politik og Administration, Lasse Sømmergaard) 
  • Chef for Læring & Trivsel, Karina Møller, vurderer, om kommunens centrale krisestab skal aktiveres. 
  • Information sker så vidt muligt efter aftale med den voldsramte og/eller de nærmeste kollegaer og pårørende (evt. i henhold til ambulancebrev). 
  • Eventuel pressehenvendelse håndteres af chefen for Læring og Trivsel i samarbejde med kommunikationsafdelingen. 

 

 

Kontaktoplysninger 

 

 

 

  • Alarmcentralen 112.  
  • Skoleleder, Ulla Sognstrup Larsen: 72 36 32 51, ulsla@holb.dk 
  • Chef for Læring og Trivsel, Karina Møller: 72 36 20 62, kmoll@holb.dk  
  • Leder af Politik og Administration, Lasse Sømmergaard, tlf. 72 36 36 73, email: lasso@holb.dk 

 

 

Øvrige

 

 Kollegial førstehjælp:

  • Lad ikke den voldsramte være alene. 
  • Skab ro og tryghed. 
  • Lyt – lad den voldsramte fortælle (igen og igen), hvad der er sket.   
  • Undgå at kritisere den voldsramtes handlinger. 
  • Hjælpe evt. med at kontakte familie og pårørende. 
  • Følg evt. den voldsramte hjem. 
  • Sørg for at han/hun ikke er alene det første døgn. 
  • Ledsag den voldsramte til skadestuen, hvis det er påkrævet. 

 

Krise- og psykisk førstehjælp til børn 

Psykisk krisehjælp til medarbejdere 

 

Skolen har en lokal krisestab, der består af navngivne personer. Krisestabens roller er beskrevet i Delplan for Læring og Trivsel.

 

Områdets kritiske leverancer

 

 

  • At opretholde sikkerhed og tryghed for de unge – også i krisesituationer.

 

 

Den interne krisestyringsorganisation

 

 

I Læring og Trivsel opererer vi med to niveauer for krisestab.

 

Læring og Trivsels centrale krisestab:

Denne samles når krisen omfatter et funktionsområde på skoleområdet, og krisen vurderes at kunne håndteres inden for dette område.

 

Den lokale krisestab:

Denne samles når der er en krise på en enkelt lokation/arbejdsplads.

 

Læring og Trivsels centrale krisestab:

 

Kriseleder:

Chef for Læring og Trivsel, Karina Møller, tlf. 72 36 20 62, email: kmoll@holb.dk

 

Stedfortræder for kriseleder:

Leder af Politik og Administration, Lasse Sømmergaard, tlf. 72 36 36 73, email: lasso@holb.dk

 

Ansvarlig for situationsbillede, log og dokumentation:

Leder af Politik og Administration, Lasse Sømmergaard, tlf. 72 36 36 73, email: lasso@holb.dk

 

Ansvarlig for involverede personer:

Den stedlige leder fra den berørte arbejdsplads

 

Ansvarlig for proces/teknik/bygning/systemer:

Den stedlige leder fra den berørte arbejdsplads

 

Ansvarlig for kommunikation:

Fagcenter for Læring & Trivsel

 

Den lokale krisestab:

 

Kriseleder:

Den stedlige leder eller dennes nærmeste leder

Kriselederen er ansvarlig for, at de øvrige roller besættes:

 

  • Ansvarlig for situationsbillede, log og dokumentation
  • Ansvarlig for involverede personer
  • Ansvarlig for proces/teknik/bygning/ systemer
  • Ansvarlig for kommunikation

 

 

Mødested

 

 

Kriselederen meddeler i sin indkaldelse, hvor staben skal mødes. Mødet kan være fysisk såvel som på Microsoft Teams.

 

 

Indkaldelse

 

 

Kriselederen indkalder krisestaben til møde via telefon, sms eller email. Arbejdsnumre bruges som udgangspunkt.

Chefer og ledere skal være kontaktbare på telefon udenfor normal arbejdstid i krisesituationer.

 

 

Områdets understøttelse af kommunens øverste krisestab

 

 

Chef og/eller direktør for Læring og Trivsel deltager i kommunens øverste krisestab.

 

 

Alarmering

 

 

  • Alarmering af den lokale krisestab kommer fra den stedlige leder i den berørte enhed.
  • Alarmering af Læring og Trivsels centrale krisestab kommer fra den lokale stedlige leder eller dennes nærmeste leder.
  • Alarmeringen sendes opad til nærmeste leder. F.eks. alarmerer skoleleder skolechef. Alarmering sker telefonisk.

 

 

Kriselederens opgaver

 

 

Kriselederen har:

 

  • overordnet ansvar for at binde mandat, økonomi, ressourcepersoner og kommunikation sammen, så hændelsen håndteres hurtigt og effektivt.
  • ansvar for aktivering og ledelse af den øvrige krisestab.
  • ansvar for, at det overordnede situationsbillede altid er opdateret, og at der arbejdes efter den strategiske retning, som er besluttet i krisestaben.
  • ansvar for evt. underretning af det politiske niveau i samråd med kommunaldirektøren.

 

 

Opgaver for den ansvarlige for situationsbillede, log og dokumentation

 

 

Den ansvarlige for situationsbillede, log og dokumentation er:

 

  • sekretær for krisestaben.
  • ansvarlig for at indsamle relevant information og opdatere situationsbilledet.
  • ansvarlig for at dokumentere og journalisere information, beslutninger mm.

 

 

Opgaver for den ansvarlige for de involverede personer

 

 

Den ansvarlige for de involverede personer har:

 

  • ansvar for opgaver i relation til de mennesker, der er direkte berørte af hændelsen, herunder medarbejder, forældre og børn.

 

 

Opgaver for den ansvarlige for proces/teknik/bygning/systemer

 

 

Den ansvarlige for proces/teknik/bygning/systemer har:

 

  • ansvar for teknisk understøttelse og kendskab til området.
  • ansvar for at danne overblik over hvordan kerneområdet/enheden er ramt af krisesituationen, og hvilke konsekvenser det har.

 

 

Opgaver for den ansvarlige for kommunikation

 

 

Den ansvarlige for kommunikation har:

 

  • ansvar for at sikre at sikre hurtig, korrekt og afpasset information til de mange berørte målgrupper.

 

 

Kontaktoplysninger

 

 

  • Direktør for Læring og Trivsel, Lene Magnussen, tlf. 30 21 20 20, email: lenm@holb.dk
  • Chef for Læring og Trivsel, Karina Møller, tlf. 72 36 20 62, email: kmoll@holb.dk

  • Leder af Politik og Administration, Lasse Sømmergaard, tlf. 72 36 36 73, email: lasso@holb.dk

  • Koordinerende sundhedsplejerske, Ann-Sofie Rasmussen: tlf. 72 36 37 62, email: annsr@holb.dk

 

Senest opdateret 28-01-2025